Followers

UNGKAPAN EMAS

"Saya boleh bunuh semua YAHUDI ketika saya berkuasa. Saya tinggalkan sedikit kepada kamu agar kamu kenal siapa YAHUDI dan cari jawapan kenapa saya bunuh mereka" - ADOLF HITLER

NOTIS



Artikel yang disiarkan merupakan pandangan peribadi penulis tiada berkaitan dengan mana-mana organisasi. Jika berlaku sebarang kerugian, kecederaan atau kecelaruan emosi ketika membaca artikel, gambar dan bahan yang dipaparkan di laman ini ianya di luar tanggungjawab penulis - Ingin berkongsi maklumat atau artikel emel: pemikirpolitik@hotmail.com

Aug 2, 2012

BAFIA : UMNO TANGKAP RAFIZI???



Anwar Ibrahim kali ini menuding jari kepada UMNO BN hasil penangkapan Rafizi yang merupakan ketua Strategi PKR. Inikah sifat pemimpin yang ingin menjadi Perdana Menteri Malaysia?? Cuba lihat perwatakkan DS Najib Perdana Menteri Malaysia, beliau tidak pernah menuding jari menyalahkan Pembangkang kerana tewas 2/3 pada PRU-12, malah mencari penyelesaikan mengapa kalah 2/3 dan telah menjalankan banyak dasar bagi membantu rakyat. Sekali pun PM tidak pernah menuding jari kepada rakyat kerana tidak mengundi BN pada PRU lepas, inilah pemimpin yang diinginkan bagi membangunkan negara tanpa menuding jari kepada sesiapa dan terus bekerja keras demi rakyat. Anwar juga bekerja keras demi mencapai cita-cita menjadi PM dengan menuduh UMNO setiap kali PR mempunyai masalah dalaman. 

4 KESALAHAN AKTA BAFIA, 1989: KEDAULATAN UNDANG-UNDANG MALAYSIA DICABUL OLEH RAFIZI RAMLI

Pada 7 Mac 2011, BekasPenasihat Ekonomi di Pejabat Kerajaan Negeri Selangor dan juga PengarahStrategik PKR, Rafizi Ramli telah menyebarkan kepada umum melalui media massa tentang maklumat peribadi akaun pelanggan Public Bank Berhad.

Akibat dari tindakan itu, laporan polis dan laporan kepada Bank Negara Malaysia telah dibuat namun setelah hampir lima bulan berlalu (sehingga surat ini ditulis), tidak ada apa-apa tindakan yang diambil oleh pihak polis dan BNM keatas Rafizi Ramli.

Kita perlu ketepikan soal samada tindakan Rafizi itu bermotif politik atau sebaliknya, namun isu utama ialah Rafizi Ramli telah menceroboh maklumat akaun peribadi pelanggan bank dan mengedarkannya untuk tatapan umum dan secara tidak langsung terdedah kepada keselamatan dan maruah pemiliknya.

Kelemahan kita dalam menangani isu yang cukup kritikal ini telah dijadikan cerminan kepada kebanyakan pengguna bank dan pelabur asing luar tentang integriti dan kredibiliti institusi kewangan Negara dalam menjaga hak privasi pelanggan bank dan juga kedaulatan undang-undang Negara. Seperti yang ditegaskan sendiri oleh Ahli Parlimen Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim:

Negara akan berdepan pelbagai masalah jika maklumat peribadi pelanggan boleh dijual beli oleh sesiapa sekaligus membantutkan usaha kerajaan dalam mencapai negara berpendapatan tinggi.

Ini kerana, bank merupakan institusi terpenting dan asas kepada matlamat itu dan iatidak mungkin akan tercapai sekiranya kedudukan dan nama baik bank-bank di Malaysia terjejas. (Utusan Malaysia, 31/5/2012)

Terdapat empat (4) pembohongan yang melanggari akta BAFIA oleh Rafizi Ramli yang kita kira pihak-pihak yang bertanggunbgjawab harus segera bertindak agar reputasi Institusi kewangan dan perbankan kita terus dianggap sebagai antara yang terbaik di dunia dalam konteks kerahsiaan dan keselamatan maklumat akaun pelanggan bank tempatan mahupun pelabur luar.

Pertama, Rafizi telah mencerobohi 21 akaun peribadi dan syarikat pelanggan Public Bank Berhad. Pencerobohan yang dilakukan oleh Rafizi Ramli ini boleh kita fahami sendiri dalam kandungan akta BAFIA 1989 yang menyebut seperti berikut:

BANKING AND FINANCIALINSTITUTIONS ACT 1989

PART XIII INFORMATIONAND SECRECY

Restriction oninquiring specifically into affairs of a particular customer

96. Except as providedin section 43 (2), and without prejudice to the powers of inspection,examination, investigation or inquiry conferred on the Bank or on aninvestigating officer under this Act, nothing in this Act shall— (a) authorisethe Minister to direct the Bank; or (b) authorise the Bank, to inquirespecifically into the affairs of any individual customer of any licensedinstitution.

Secrecy

97. (1) No director or officer of any licensedinstitution or of any external bureau established, or any agent appointed, bythe licensed institution to undertake any part of its business, whether duringhis tenure of office, or during his employment, or thereafter, and no personwho for any reason, has by any means access to any record, book, register,correspondence, or other document whatsoever, or material, relating to theaffairs or, in particular, the account, of any particular customer of theinstitution, shall give, produce, divulge, reveal, publish or otherwisedisclose, to any person, or make a record for any person, of any information ordocument whatsoever relating to the affairs or account of such customer.

97. (3) No personwho has any information or document which to his knowledge has been disclosedin contravention of subsection (1) shall in any manner howsoever disclose thesame to any other person.

Kedua, Rafizi Ramli telahmendakwa bahawa beliau memperolehi maklumat akaun tersebut melalui seorangpekerja Public Bank yang didakwanya sebagai “whistle blower”. Hari ini kitadapati pekerja bank tersebut menafikan beliau adalah “whistle blower” dan inicukup jelas bertentangan dengan dakwaan Rafizi. Kita khuatir, terdapat unsur-unsurrasuah dalam situasi ini dimana Rafizi Ramli berkemungkinan menawarkan “habuan”kepada pekerja bank tersebut.

Kesalahan ketiga Rafiziialah meletakkan tekanan yang cukup dasyat keatas pekerja bank tersebut yangkita kenali dengan nama Johari Mohamad hingga beliau diberhentikan kerja setelahhampir 15 tahun perkhidmatannya bersama Public Bank. Ada yang menyebut hariini, Rafizi Ramli telah tinggalkan Johari tanpa memberi apa-apa pertolonganseperti yang pernah dijanjikan oleh Rafizi sendiri dalam salah satu sidang akhbarnya. Kita boleh rujuk semula di (minit ke 6:8 – 6:16)


Manakala kesalahan keempatyang dilakukan oleh Rafizi Ramli dalam konteks akta BAFIA, 1989 ini ialah beliau telah dengan secara terbuka kepada media membuat pelbagai manipulasi dan salah guna fakta untuk mempengaruhi kerajaan dan orang ramai. Bukan sahaja membuat sidang akhbar terbuka, malah lebih dasyat lagi beliau telah edarkan dalam bentuk cetakan maklumat terperinci akaun pelanggan Public Bank kepadaseluruh wakil media yang hadir.

Apa lagi yang tidak kena dengan sistem Undang-Undang Negara kita sehingga individu seperti Rafizi Ramli yang telah secara jelas mencabuli undang-undang BAFIA masih lagi bebas terusmenerus memanipulasi banyak perkara berkaitan kerajaan bukan sahaja tentang NFCmalah termasuk Prasarana, FELDA dan PTPTN?

Bersempena dengan bulan Ramadhan yang mulia ini, sama-samalah kita mencari kebenaran hakiki yang selama ini terlalu banyak kebenaran itu disembunyikan dan dinafikan oleh individu yang taksub dengan politik semata-mata.

"Barang siapa yang beriman kepada Allah danhari akhirat maka hendaklah dia berbicara yang baik atau diam sahaja" - Hadisriwayat Bukhari

Wan Mahmoud Wan Abd Mutalib,58
Kelantan

Pemikir Politik : Nanti apabila Anwar sudah jadi PM, rakyat tidak boleh kata apa-apa lagi, semuanya secara kuku besi dan apabila merekla kalah nanti Anwar akan menuding jari kepada rakyat kerana tak undi PR!! Sebelum tu belum sempat apa-apa terjadi Anwar akan jual Malaysia tercinta ni!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails