Followers

UNGKAPAN EMAS

"Saya boleh bunuh semua YAHUDI ketika saya berkuasa. Saya tinggalkan sedikit kepada kamu agar kamu kenal siapa YAHUDI dan cari jawapan kenapa saya bunuh mereka" - ADOLF HITLER

NOTIS



Artikel yang disiarkan merupakan pandangan peribadi penulis tiada berkaitan dengan mana-mana organisasi. Jika berlaku sebarang kerugian, kecederaan atau kecelaruan emosi ketika membaca artikel, gambar dan bahan yang dipaparkan di laman ini ianya di luar tanggungjawab penulis - Ingin berkongsi maklumat atau artikel emel: pemikirpolitik@hotmail.com

Jun 8, 2012

SARAWAK : 150 TAHUN NANTI KEMUDAHAN ASAS @NajibRazak

Hj Sabtu (Ketua Kampung dari tahun 1970-kini)

Pada 4 Jun 2012, Pemikir telah membuat lawatan kerja terakhir di sebuah kampung yang 100% diduduki oleh kaum Kedayan yang beragama Islam. Kampung Hulu Nyalau ini terletak di kawasan paling akhir dalam Parlimen 217 Bintulu, yang memerlukan masa selama 1 Jam 30 minit untuk ke kampung ini yang menghala ke Miri daripada bandar Bintulu. Sewaktu sampai di kampung ini, Pemikir telah disambut oleh penduduk kampung yang berada di dewan Pedayan yang majoritinya bekerja sebagai petani. 


Maklumat awal yang diperolehi, Kampung ini telah berusia lebih daripada 150 tahun. Penduduk kampung ini dianggarkan seramai 400 orang lebih. Kampung Hulu Nyalau ini terletak di bawah N59 Kidurong yang dimenangi oleh Calon DAP Chiew Chiu Sing dengan majoriti 6930 undi menewaskan calon BN Ling Kuong Meng. Namun apa yang membuatkan pemikir bersedih apabila mengetahui penduduk menggunakan air sungai dan air hujan untuk bekalan air selama kampung ini dibina, namun 3 bulan kebelakangan ini, bekalan air bersih telah dapat disalurkan kepada masyarakat kampung Hulu Nyalau ini. 




Penduduk Kampung Hulu Nyalau masih lagi menggunakan generator untuk bekalan elektrik dan terpaksa membeli DIESEL setiap hari untuk generator.  Dimanakah kemudahan asas terhadap penduduk kampung yang telah menetap disini sejak sebelum merdeka dan hampir 150 tahun kampung ini bertapak?? Pemikir juga dimaklumkan bahawa jalan raya telah disiapkan pada tahun 2005 yang menghubungkan antara bandar bintulu-Hulu Nyalau-Miri, namun apa yang pemikir perhatikan kiri kanan jalan untuk ke Hulu Nyalau peneh dengan kebun Kelapa Sawit dan salah satu sebab jalan raya dibina menghubungkan 3 kawasan ini adalah untuk memudahkan kelapa sawit diangkut. 


Ini adalah gelanggang Futsal yang baharu sahaja disiapkan pada bulan Mei 2012, namun masih lagi belum dapat kelulusan untuk digunakan oleh penduduk kampung Hulu Nyalau. 


Kawasan belakang dewan Pedayang yang terletaknya generator untuk bekalan elektrik dewan. 



Dewan Pedayan ini dinina sendiri oleh penduduk kampung secara bergotong royong


generator untuk bekalan elektrik dewan


tandas dewan yang daif untuk kegunaan pengunjung dan penduduk kampung. 

Pemikir Politik : Pembangunan masih lagi diperlukan di Sarawak, dan yang paling penting kemudahan Asas untuk keselesaan rakyat!!







No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails