Followers

UNGKAPAN EMAS

"Saya boleh bunuh semua YAHUDI ketika saya berkuasa. Saya tinggalkan sedikit kepada kamu agar kamu kenal siapa YAHUDI dan cari jawapan kenapa saya bunuh mereka" - ADOLF HITLER

NOTIS



Artikel yang disiarkan merupakan pandangan peribadi penulis tiada berkaitan dengan mana-mana organisasi. Jika berlaku sebarang kerugian, kecederaan atau kecelaruan emosi ketika membaca artikel, gambar dan bahan yang dipaparkan di laman ini ianya di luar tanggungjawab penulis - Ingin berkongsi maklumat atau artikel emel: pemikirpolitik@hotmail.com

Apr 11, 2012

PTPTN : PTPTN FREE TAPI...???




Daripada jumlah itu seramai 8,818 pelajar berketurunan Cina, 2,347 (Melayu), 456 (India); 50 (Bumiputera Sabah); 34 (Bumiputera Sarawak) dan 59 (lain-lain), mendapat faedah daripada pengecualian bayaran berkenaan.


KLIK KERAJAAN BAGI PTPTN FREE!!


KUALA LUMPUR: Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) mengecualikan pembayaran balik pinjaman kepada 11,764 peminjam yang mendapat ijazah kelas pertama sehingga Disember 2011 membabitkan jumlah bayaran lebih RM339 juta.

Daripada jumlah itu seramai 8,818 pelajar berketurunan Cina, 2,347 (Melayu), 456 (India); 50 (Bumiputera Sabah); 34 (Bumiputera Sarawak) dan 59 (lain-lain), mendapat faedah daripada pengecualian bayaran berkenaan. 

Prestasi bayaran balik pinjaman pula, sehingga Disember tahun lalu daripada 887,376 peminjam yang patut membayar balik pinjaman membabitkan lebih RM5 bilion, seramai 742,924 peminjam ataupun 83 peratus membayar balik pinjaman hampir RM3 bilion. 



Timbalan Menteri Belia dan Sukan, Datuk Razali Ibrahim, berkata dakwaan pembangkang bahawa pinjaman PTPTN adalah bebanan terhadap mahasiswa adalah satu dakyah politik, namun tidak menolak kemungkinan bahawa beberapa penambahbaikan perlu dilakukan.

“Pengecualian bayaran ini dilakukan mengikut merit dan bukannya kuota. Pembangkang hanya bersifat politik dalam isu PTPTN dan ia mendapat perhatian bukannya disebabkan perkara ini dibangkitkan oleh mereka, sebaliknya kita sentiasa memberi perhatian berhubung isu ini. 

“Cuma bila tiada isu maka pembangkang bangkitkan perkara ini bagi meraih sokongan pengundi muda serta meniup kebencian mereka terhadap kerajaan. Malah, jika kita teliti, dalam Buku Jingga tidak ada penghapusan PTPTN, cuma yang mereka katakan mahu mencari pendekatan lain bagi mengurangkan beban peminjam.

“Persoalannya jika pakatan mahu menghapuskan PTPTN bagaimana dengan 83 peratus peminjam yang sudah membayar balik pinjaman mereka, apakah pakatan mahu membayar balik bayaran mereka, kalau kita perhatikan hanya 17 peratus saja bermasalah dalam membayar balik pinjaman ini,” katanya ketika ditemui di sini, semalam. -Berita Harian

Pemikir Politik : PR ingin menjadikan PTPTN sebagai isu kerana inginkan UNDI ANAK MUDA!! SUDAH DAFTAR MENGUNDI BELUM??

A.B.U
ALLAH BERSAMA UMNO!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails