Followers

UNGKAPAN EMAS

"Saya boleh bunuh semua YAHUDI ketika saya berkuasa. Saya tinggalkan sedikit kepada kamu agar kamu kenal siapa YAHUDI dan cari jawapan kenapa saya bunuh mereka" - ADOLF HITLER

NOTIS



Artikel yang disiarkan merupakan pandangan peribadi penulis tiada berkaitan dengan mana-mana organisasi. Jika berlaku sebarang kerugian, kecederaan atau kecelaruan emosi ketika membaca artikel, gambar dan bahan yang dipaparkan di laman ini ianya di luar tanggungjawab penulis - Ingin berkongsi maklumat atau artikel emel: pemikirpolitik@hotmail.com

May 24, 2012

SARAWAK : RUMAH PANJANG MEMBERONTAK??


Rumah Panjang Keli

Tuai Rumah Keli Ak Angai

Sewaktu lawatan kerja Pemikir di Sarawak, pemikir telah melawat seluruh Sarawak tetapi tidak sampai di Miri. Pemikir telah mengutip beberapa maklumat yang amat penting untuk diketengahkan dan Rakyat amat-amat mengharapkan pembanggunan dan pembaharuan demi keselesaan kehidupan, antaranya ialah di Sarikei, Pemikir telah melawat rumah panjang Keli ak Angai yang memiliki 33 Pintu dan masyarakat seramai 152 orang. Sewaktu melawat, Rumah panjang Keli, Sungai Minus Jakar ini masih lagi memiliki rumah atas (Tradisional) dan bumbung yang sudah pecah dan keadaan yang tidak elok dipandang. Wayar elektrik yang tiada covernya membahayakan penduduk rumah panjang ketika hujan kerana arus elektrik boleh menyebabkan renjatan elektrik. Keli ak Angai ini adalah Tuai Rumah yang ketiga dan rumah panjang ini telah dibina sejak tahun 1984 dan kini telah berusia 28 tahun. Tuai Rumah ini amat-amat mengharapkan pembanggunan di rumah panjangnya dan apabila pemikir membuat survey, pemikir dapat melihat kawasan sekitar masih juga memerlukan pembangunan, Rumah Panjang yang telah menerima bantuan seperti Rmah Panjang Gundak yang berdekatan sahaja dengan Rumah Panjang Keli.


Sepanjang perjalanan Pemikir daripada Kuching hingga ke Bintulu, Keadaan yang amat teruk Pemikir lalui adalah di antara Sibu ke Bintulu. Jalan raya ini tidak mesra pengguna dan boleh menyebabkan kerosakan kereta serta boleh mengakibatkan kemalangan kepada pengguna. Semalam Pemikir juga sempat melawat Saratok dan telah pergi ke Rumah Panjang Ngalong 20 KM daripada Pekan Saratok. Apabila Pemikir sampai sahaja di simpang Bajau untuk masuk ke R.P Ngalong, jalannya hanya batu sahaja langsung tidak diturap, untuk masuk ke R.P Ngalong jauhnya daripada simpang Bajau masuk ke dalam adalah 10 KM.


Hanya Jalan Batu tanpa di turap, 10 KM ke Rumah Panjang Ngalong

Di R.P Ngalong, setelah berbual dengan Tuai Rumah, jalan masuk ke R.P Ngalong ini memang berbatu sahaja tanpa diturap setelah 17 Tahun!! Mereka amat kecewa dengan keadaan jalan yang ada, mereka mahukan pembanggunan demi keselesaan kehidupan mereka. Lawatan kerja pemikir di R.P ngalong telah disambut dengan paluan gendang, penerimaan kehadiran pemikir sempena lawatan kerja amat di alu-alukan!!

Pemikir Politik : Sarawak masih mahukan pembangunan demi keselesaan kehidupan!! YB kawasan tolong lihat keadaan masyarakat!!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails